کتاب صوفیسم و تائوئیسم

0
324

نیم نگاهی به زندگی نامه نویسنده :
توشیهیکو ایزوتسو استاد دانشگاه کیو در ژاپن بود.

او نویسنده ی کتابهای زیادی راجع به اسلام و سایرمذهب ها بود. در مؤسسه مطالعات فرهنگی و زبانشناسی در دانشگاه کیو در توکیو ، انستیتوی فلسفه ایران در تهران و دانشگاه مک گیل در مونترال تدریس کرد .

 

کتاب صوفیسم وتائوئیسم نوشته توشیهیکو ایزوتسو از جمله کتاب‌های خوب و تأثیرگذار در زمینه مطالعات تطبیقی ادیان است.

کتاب صوفیسم و تائوئیسم توشیهیکو ایزوتسو
کتاب صوفیسم و تائوئیسم توشیهیکو ایزوتسو

نویسنده در این کتاب دو مکتب عرفانی متفاوت ینی عرفان ابن عربی و تائویی را با یکدیگر مقایسه نموده است.

ایزوتسو آشنایی کاملی با هر کدام از سنت های این دومکتب عرفانی داشته پس این کتاب از لحاظ مقایسه قابل تقدیر بوده و شایسته خواندن است لیکن این اثر ضعف‌هایی نیز دارد.

با اینکه این نویسنده آشنایی خوبی با عرفان ابن عربی دارد اما نتوانسته خوب مسائل آن را بازسایی و عناصرکلیدی آن را معرفی کند.

کتاب صوفیسم و تائوئیسم
کتاب صوفیسم و تائوئیسم

در نقد و بررسی کتاب صوفیسم و تائوئیسم با هدف کتاب که مقایسه کردن است آشنا می شویم، اما در این کتاب تنها بخش کوچکی از آن مربوط به مقایسه است و در مقایسه ماهیت عملی عرفان تائویی و ماهیت نظری ابن علی دچار مشکلات و نقص های زیادی است و این نقوص در مقایسه به تحمیل عرفان ابن علی بر تائویی انجامیده است.

امروزه مطالعات تطبیقی در زمینه شناخت ادیان، رشته ی جدیدی است که در جهت فراهم‌کردن زمینة گفت‌وگوی تمدن‌ها و نزدیک کردن افکار انسان‌ها در هرگونه فرهنگ مختلف پدید آمده است و طرفداران زیادی دارد.

پروفسور توشیهیکو هم از طرفداران این رشته بوده و اکثر کارهای او در این زمینه است.

او به دلیل علاقه فراوان به ایران و دین اسلام و همچنین آشنایی با علمای اسلامی ،عرفا و تسلط بر زبان عربیبر ارزشمندی کارهای خود افزوده است.

از مهم ترین کارهای او ترجمه قرآن از زبان عربی به زبان چینی بوده که اولین ترجمه در نوع خود محسوب میشود.

آشنایی با جایگاه و امتیازات کتاب در نقد و بررسی کتاب صوفیسم و تائوئیسم

کتاب صوفیسم و تائوئیسم اهمیت و جایگاه خوبی در میان اندیشمندان اسلام دارد و همچنین نویسنده به خوبی توانسته خواننده را با هر دو سنت عرفانی آشنا کندو به تطبیق بین این دو سنت پرداخته است تا ثابت کند وقتی بتوان سنت‌هایی را با هم مقایسه کرد که از لحاظ فرهنگی و زبانی کاملاً متفاوت هستند،بدون شک در مواردی که اختلاف و تفاوت کمتر باشد مطالعة تطبیقی آسان تر خواهد بود.

نویسنده همچنین قبل از مقایسه، به معرفی دو سنت عرفان اسلامی و تائویی به شکل مجزا پرداخته است.

بخش اول کتاب به عرفان اسلامی و بخش دوم به عرفان تائویی و بخش سوم به مقایسه بین این دو می‌پردازد که این نشان میدهد نویسنده بر هر دو دین تسلط کامل داشته است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید